Regentparret på besøg nord for Storstrømmen

På slaget 10 torsdag formiddag anløber Kongeskibet Dannebrog Sydhavnen i Masnedsund.

Fra Masnedsund kører regentparret i karet, ledsaget af gardehusarer på hesteryg, til det gamle rådhus på Slotstorvet til den officielle velkomst, hvorefter karetturen fortsætter gennem Algade og via Boulevarden og Sankelmarksvej til Vordingborg Kaserne.

 På Vordingborg Kaserne modtages regentparret med parade, hvorefter der venter en rundtur på den 100 år gamle kaserne, hvor blandt andet Falsterske Fodregiment var garnisoneret i årene fra 1913 til 1975.

Efter frokost gæster dronningen Danmarks Borgcenter, der indvies til næste år og vil fortælle om Danmarks konge, borge og magt gennem tiderne

Torsdagen afsluttes med et middelaldertema på Slotstorvet i Vordingborg, fakkeloptog til Sydhavnen, hvor dagen rundes af med en teaterforestilling og festfyrværkeri, inden Dannebrog afsejler klokken 22.00.

Via Storstrømmen og Grønsund sættes kursen mod Klintholm havn på Møn, der anløbes med chalup næste formiddag, fredag 6. september klokken 10.00. Her venter endnu en spændende dag, hvor dronningen besøger virksomheden JemoPharm, Torvet i Stege samt Kunsthal 44, mens prinsgemalen kigger nærmere på Møn Is, virksomheden Bisca og Stege Sildemarked.

Hele programmet med præcise tidsangivelser for det royale besøg kan ses på www.regentbesoeget.vordingborg.dk

 

Foto: SKAANING LARS

Der venter regentparret et både spændende og omfattende besøg, når de torsdag og fredag i denne uge gæster Vordingborg Kommune i forbindelse med det årlige sommertogt.

Offentliggjort Sidst opdateret