Regionen varsler besparelser på trafik

Regionen må se på den samlede kollektive trafik for at finde besparelser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Forretningsudvalget i Region Sjælland har bedt regionens udvalg for Klima, miljø, trafik og infrastruktur om at gå i dialog med en række kommuner om mulige ændringer af den kollektive trafik.

- Regionsrådet vil tage endeligt stilling til udmøntningen af besparelser, når man den 28. april 2016 skal behandle sag vedrørende bestilling af kollektiv trafik for 2017, det oplyser regionsrådsformand Jens Stenbæk (V) i en pressemeddelelse.

Han glæder sig til gengæld over, at regeringen vil fastholde de økonomiske og strukturelle rammer om den regionale kollektive trafik. Regeringen har også meldt ud, at den nuværende fordeling af tilskud til investeringer i jernbaner fastholdes. Det betyder, at Region Sjælland ikke mister 12 millioner kroner årligt, som ellers var besluttet.

- Den logiske konsekvens af regeringens beslutning er, at vi igangsætter udskiftningen af de skinner på Tølløsebanen, som er nedslidt. Det vil jeg nu anbefale Regionsrådet. Det betyder desværre også, at vi må se på vores samlede kollektive trafik, for at finde de besparelser der er nødvendige for at genoprette balancen i vores budget til regional udvikling, siger Jens Stenbæk i pressemeddelelsen.

Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed