Rostock er blevet Guldborgsunds ven

Foto: Anders Knudsen

BILLEDSERIE: Guldborgsund Kommune har indgået venskabsaftale med Rostock.

Offentliggjort Sidst opdateret

Gennem fem år har Rostock og Guldborgsund kommuner haft en del samarbejde omkring en række projekter, særligt EU-projekter. Men i det sidste år har de to kommuner arbejdet på, at samarbejdet skulle formaliseres.

Det skete torsdag ved en ceremoni om bord på Scandlines færge “Prins Joachim” på vej fra Rostock til Gedser.

De to borgmestre, Roland Methling og John Brædder, underskrev en samarbejds- og venskabsaftale under overværelse af en række politikere, embedsmænd, foreningsfolk og andre med interesse i samarbejdet de to kommuner imellem.

Fra dansk side deltog omkring 70, mens den tyske delegation havde 80 deltagere.

Underskrivningen af aftalen fandt sted i forbindelse med 25-året for Murens fald og dermed 25-året for, at Rostocks borgere frit kunne rejse til Danmark.

I den forbindelse var alle deltagere inviteret til åbningen af udstillingen “Den kolde krig på Spidsen” på marinestationen i Gedser.

Læs reportagen fra arrangementet i torsdagens udgave af Folketidende.

Klik her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed

Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
13SYD-Venskabsbyaftale Foto: Anders Knudsen