Smitten stiger på Lolland - flere skoler ramt

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Antallet af smittede i Lolland Kommune er steget markant siden onsdag, og i Guldborgsund har antallet af smittede de seneste syv dage passeret 200.

Offentliggjort Sidst opdateret

Coronasmitten har stadig alt for godt fat i Lolland-Falster.

Torsdagens opdatering af smittetallene fra Statens Serum Institut viser en relativt stor stigning i Lolland Kommune siden onsdagens opdatering.

Antallet af bekræftede smittetilfælde indenfor de seneste syv er steget fra 69 onsdag til 85 i dag, torsdag. Og incidenstallet (antal smittede pr. 100.000) er samtidig steget fra 168,4 til 207,5.

Positivprocenten er også steget en anelse fra 2,37 onsdag til 2,41 torsdag.

Den stigende smitte ses også på skolerne. Torsdag kunne Lolland Kommune således meddele, at hele 3. årgang på Maribo Skoles Blæsenborgafdeling er sendt hjem, fordi en person, der har haft sin gang på skolen, er testet positiv.

Hjemsendelsen sker ud fra et forsigtighedsprincip, men betyder i praksis, at eleverne på 3. årgang ikke skal møde ind på skolen fysisk mere i dette år. Eleverne skal nu testes første gang i morgen fredag og anden gang på søndag. Skolen er i kontakt med de berørte elevers forældre, oplyses det.

Og som om det ikke var nok, så oplyser kommunen, at man nu også sender eleverne i 2., 3. og 6. klasse i Østofte Landsbyordning hjem. Her er årsagen, at klasserne i sidste uge havde en vikar, som nu er blevet konstateret smittet.

Eleverne er nu blevet bedt om at lade sig teste og gå i selvisolation, indtil de er bekræftet ikke-smittet. Også her er forældrene informeret.

Derudover kom det frem i går, onsdag, at 0.-3. klasse i Holeby Landsbyordning er sendt hjem, da der er konstateret yderligere et tilfælde med coronavirus blandt eleverne i indskolingen. Dertil kommer, at også et par daginstitutioner i kommunen er ramt.

Du kan få det fulde overblik over situationen på Lolland Kommunes hjemmeside.

I Guldborgsund Kommune går det også fortsat den forkerte vej med smitten, men her er stigningen knapt så stor fra onsdag til torsdag.

Ifølge Statens Serum Institut er der torsdag registreret 203 bekræftede tilfælde indenfor de seneste syv dage. Det er en lille stigning i forhold til onsdag, hvor tallet var 198. Incidenstallet er i Guldborgsund Kommune steget fra 327,0 onsdag til 335,2 torsdag.
Positivprocenten er steget fra 3,08 til 3,14.

På landsplan er der nu over 500 indlagte på sygehusene - helt præcis 516 ifølge Statens Serum Institut. Heraf ligger 76 på intensiv afdeling og 46 af dem i respirator.

På sygehuset i Nykøbing er der med det nuværende trin i Region Sjællands beredskab afsat seks medicinske sengepladser til covid-19-patienter, og de er alle fyldt op.
Derudover har man også enkelte patienter på intensiv afdeling, oplyste sygehusets vicedirektør Inge Paamejer tidligere på dagen til folketidende.dk.