Svømmer fra Hamburg crawlede over bæltet

Foto: Privatfoto

Jörg Büttner fra Hamburg brugte fredag 8 timer og 42 minutter fra Puttgarden til Rødbyhavn.

Offentliggjort Sidst opdateret

Han havde ventet på gunstigt vejr siden mandag, men fredag skulle det være: Langdistancesvømmeren Jörg Büttner fra Hamburg kastede sig klokken 05:52 i bølgerne ved Puttgarden, og satte kursen mod Rødbyhavn.

Det er tyskeren Jens Glaessers firma Jogpromotion, der arrangerer svømmeturene over Femrn Bælt, og i den forbindelse sørger for alt det praktiske, og for at sikkerheden er i orden.

Fredagen bød på jævn vind over Østersøen, og bølgerne holdt sig på omkring en meter.

Klokken 14:34 nåede han Rødbyhavn - efter at have svømmet i otte timer og 42 minutter. Det rækker til en 16. plads blandt de efterhånden mange, der har svømmet over Femern Bælt. Jörg Büttner er den anden svømmer, der har gennemført den omkring 18 kilometer lange tur.

Tredje svømmer er ved at gøre sig klar på den tyske side. Det er belgieren François Kofoed Moneaux, der har påtaget sig udfordringen, og efter al sansynlighed og med meteologernes forudsigelser ser ud til at kunne gennemføre sin tur fredag.

Læs flere nyheder i folketidende.

Klik her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed