To sygeplejersker i retten

Arkivfoto Foto: /ritzau/Rasmussen Per

Sygeplejerske fik bøde for at give ikke-ordineret medicin til gravid kvinde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Retten i Nykøbing behandlede i går to sager mod sygeplejersker, der begge er tiltalt for at have overtrådt autorisationsloven på Nykøbing Sygehus.

I retslokale A fortalte en række vidner, at de i 2012 advarede den tiltalte, en afdelingssygeplejerske, mod Christina Aistrup Hansen. Hun er som bekendt dømt for drabsforsøg mod fire patienter.

Vidnerne mente, at afdelingssygeplejersken ikke gjorde noget ved de henvendelser, som hun fik.

I retslokale J stod en 52-årig sygeplejerske tiltalt for at have givet ikke-ordineret medicin til en ung gravid kvinde.

Dommeren fandt den 52-årig skyldig og idømte ham en bøde på 5.000 kroner. Manden valgte at tage sig tid til at overveje, om han vil anke dommen.

Læs også artiklerne 'Vidner fortale om flere advarsler om kollega', 'Regler for medicin blev overtrådt' og 'Tilhøre i retssag fik en opsang af dommer', i onsdagens Folketidende.


KLIK her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed