Udligningsfejl rammer Lolland-Falster hårdt

På Christiansborg har Rasmus Prehn (S) og Magnus Heunicke (S) kaldt økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) i et lukket samråd om sagen 9. januar. Foto: /ritzau/Pedersen Rune Aarestrup /arkiv

Ny opgørelse viser, at Guldborgsund og Lolland kommuner i 2018 går glip af 88 millioner

Offentliggjort Sidst opdateret

Det bliver værre og værre! Det er godt nok vildt. Jo dybere, man graver, des flere millioner drejer det sig om.

Sådan lyder reaktionen fra Guldborgsund Kommunes borgmester, John Brædder (G), efter der er kommet en ny opgørelse over, hvor meget en række kommuner bliver snydt for i det store udligningssystem.

Det har fået voldsomme konsekvenser, at man i en årrække ikke har registreret udlændinges uddannelsesniveau.
Den manglende viden betyder nemlig, at flere milliarder kroner fordeles forkert mellem landets kommuner. Det nyder en lille håndfuld storby-kommuner som København og Aarhus godt af, mens en lang række kommuner i provinsen står tilbage som tabere.

Nordjyske Stiftstidende har endnu en gang fået det private firma Dataproces til at regne på tallene, og konklusionen er, at de to kommuner på Lolland-Falster alene i år går glip af 88 millioner kroner.

Læs artiklerne ”LF snydes for 88 millioner i år” og ”Alle venter på et udspil” i onsdagens Folketidende.

Klik her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed