De digitalisede detailhandelsforretninger buldrer derudaf, lyder det fra Business LF
En lang række detailhandelsforretninger på Lolland-Falster har igangsat en proces, hvor fokus på digitalisering også er en del af forretningsgrundlaget.
Cirka 80 virksomheder har ifølge forretningschef Thomas Rasmussen, Business Lolland-Falster, deltaget i digitaliseringsforløb, som Celf og Business Lolland-Falster har samarbejdet om, hvor det handler om at få etableret en webshop og være til stede på de sociale medier.
- Jeg kan konstatere, at de virksomheder og forretninger, der er digitaliserede, buldrer derudaf. Der er også en gruppe, der er begyndt i det små, og så er der en gruppe, der træffer en beslutning om at holde fast i den fysiske butik, fortæller Thomas Rasmussen.
En af de største udfordringer for de digitaliserede forretninger er at holde fokus på den digitale del.
- Da forretningerne var nedlukkede, gav det sig selv at holde fuld fokus på det digitale salg og den omsætning, der fulgte. Men efterhåndende som hverdagens travlhed er tilbage i de fysiske butikker, så kan det være svært at holde momentum digitalt, forklarer Thomas Rasmussen.
Han peger på, at det er vigtigt, at der også i den digitale del af forretningen bliver prioriteret tid og ressourcer for at udnytte potentielt bedst muligt.
Masterclass
Derfor udbyder Business Lolland-Falster fra efteråret nye forløb for de virksomheder, der har været igennem en digitaliseringsproces.
- Vi kalder forløbet for Masterclass. Vi har fået en del tilkendegivelser i retning af øget behov for netop at kunne sætte struktur på den digitaliserede del af forretningen, og værktøjer til at tage processen skridtet videre. Blandt andet i forhold til yderligere involvering af medarbejderne. Samtidig samler vi også op på, hvordan megatrends ser ud med fokus på, hvad der kommer til at ske om to-tre år, fortæller Thomas Rasmussen.
Han oplever, at en stor del af de digitaliserede forretninger har skabt et marked, der rækker udover lokalområdet.
- Der er flere, der er begyndt at skabe sig en ikke uvæsentlig del af omsætningen på nethandel, hvor kunderne ikke bor på Lolland-Falster, siger han og påpeger, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt.