29-årig udskilt fra sag om hjemmerøveri

Retslægerådet finder at den 29-årige er så psykisk syg, at han skal domsanbringes.

En domsmandssag mod tre tiltalte måtte i formiddag udsættes fordi sagen dagen før havde fået en ny drejning. De står tiltalt for et groft hjemmerøveri i november i en lejlighed i Nakskov, hvor en forurettet blev truet til at udlevere sit hævekort.

I et brev fra Retslægerådet dagen før havde rådet indstillet, at en af de tiltalte, en 29-årig mand, var så psykisk syg, så han ikke var egnet til almindelig fængselsstraf, men i stedet burde domsanbringes, hvis han blev fundet skyldig.

På den baggrund bad anklagemyndigheden om at hans sag blev udskilt af røverisagen til senere behandling af et nævningeting. En almindelig domsmandsret kan ikke idømme anbringelsesdom.

Herefter var kun to af i alt fire sigtede tilbage på anklagebænken.
En 16-årig dreng er sigtet, men var udskilt fordi han også står drabssigtet i en anden sag.

Hans mor på 35 år nægtede at besvare spørgmål i retten, mens hendes medsigtede 39-årige mand kun kunne erkende almindelig vold. Han kendte intet til et røvet hævekort.

Sagen fortsætter i eftermiddag med vidneafhøringer.




29-årig er ikke egnet til fængselsstraf vurderer Retslægerådet.

Offentliggjort Sidst opdateret