FÆRRE END 500 PÅ KONTANTHJÆLP I LOLLAND KOMMUNE

Arkivfoto: Per Houby

Antallet af borgere i Lolland Kommune, som modtager kontanthjælp, er faldet de seneste år, og nu er det under 500.

Offentliggjort Sidst opdateret

LOLLAND: Det går den rigtige vej med Lolland Kommunes bestræbelser på at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere.

For fire år siden - i april 2018 - var der 720 såkaldt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i kommunen. Det tal er i april i år faldet til 499 - altså lige akkurat under 500, oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

Udviklingen vækker tilfredshed hos formanden for kommunens social- og arbejdsmarkedsudvalg, Vibeke Grave (S).

- I Lolland Kommune har vi øget vores fokus på den enkelte borgers ressourcer og forudsætninger for at bidrage positivt på vores arbejdsmarked. Alle kan noget, og selv om man kan have forskellige udfordringer, er det ofte muligt i fællesskab at finde nye løsninger, hvis man er klar til at tænke nyt og vise gensidig fleksibilitet.

I Lolland Kommune har vi øget vores fokus på den enkelte borgers ressourcer og forudsætninger for at bidrage positivt på vores arbejdsmarked.

Vibeke Grave (S), formand for social- og arbejdsmarkedsudvalget i Lolland Kommune

- Vi oplever, at mange genvinder troen på sig selv, når først de kommer i gang og ser, at de kan være med til at gøre en forskel, og at der er en arbejdsgiver, der sætter pris på dem, siger udvalgsformanden i pressemeddelelsen.

Roser virksomheder

Hun roser i den forbindelse de lokale virksomheder for at se muligheder i at ansætte kontanthjælpsmodtagere.

- Vi har haft en god dialog og et tæt samarbejde med mange virksomheder og er meget glade for, at de har valgt at se muligheder i at ansætte nye medarbejdere, også selv om de måske har særlige behov eller ikke har mulighed for at arbejde på fuld tid, siger Vibeke Grave.

Med til den positive udvikling hører også, at der siden 2018 er skabt mange flere arbejdspladser i Lolland Kommune, ikke mindst i forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.

Derudover har en mindre gruppe borgere fået tilkendt førtidspension, oplyser kommunen i pressemeddelelsen.