Annonce
Lolland

Holger jubler: Fabrik bevares

"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen" står der i aftalen. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Borgmester glæder sig også over omfartsvej og forundersøgelser af fremskudt færgeleje.

LOLLAND "Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne".

Sådan står der i infrastrukturaftalen, og det får Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), til at juble.

- Jeg tror ikke, der er mange, der er klar over, hvor stor betydning det får for Lolland-Falster. For mig som borgmester er det næsten ligeså en beslutning, som da man besluttede at bygge en Femern-forbindelse og lagde fabrikken her. Det betyder, at vi får en kæmpestor arbejdsplads, der vil generere så meget de næste 20-30 år, siger han.

Holger Schou Rasmussen nævner, at fabrikken oplagt kan bruges til at producere elementer til en Kattegat-forbindelse, en havnetunnel i København, en Fyn-Als-forbindelse og en Limfjords-tunnel. Men at den også kan bruges til at støbe elementer til havvindmøller.

Også etableringen af en omfartsvej ved Nørreballe glæder ham. Vejstrækningen er nemlig en af de allermest trafikerede på Lolland, og arbejdet vil også kaste lokale arbejdspladser af sig, forventer han.

Beslutningen om at undersøge strømforholdene ved et fremskudt færgeleje er han også glad for.

- Vi har hørt fra transportministeren, at det er så svært. Så det er fint at få aflivet de rygter, for selvfølgelig kan man lave et fremskudt færgeleje, der tager højde for det. Nu får vi afklaret det, og så håber jeg, at det bliver startskuddet til, at man går videre og laver en vvm, siger han og spår, at byggeriet af færgelejet nok først kan begynde omkring år 2030.

  • Anders Knudsen
    "Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen" står der i aftalen. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Maribo

Kristinas frirum: - Her betyder det ingenting, om du er direktørfrue, eller du ikke har et arbejde

Lolland

Anne Marie og Victors drøm er brast: Det er med blødende hjerter

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Ikke set i tusind år: Pludselig dukkede den op ved børnehave

Maribo

Kristinas frirum: - Her betyder det ingenting, om du er direktørfrue, eller du ikke har et arbejde

Guldborgsund

Stort dyr midt på motorvejen

Indland

Efter skjulte optagelser: Tager fuldt ansvar for hestemishandling

112

Biologisk far til afdød pige: - Det virker meningsløst

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

Erhverv

22-årige Frederik efter første uge som købmand: - Det er kommet bag på mig

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

Indland

Studie udpeger sommeren 2023 som den varmeste siden år 0

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

112

Efterlyst for voldsom forbrydelse: Anholdt ved færgen

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Annonce
Annonce
112

Den ene blev kørt på sygehuset - den anden på politistationen

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?

Vejret

Fem flotte dage: Sol fra skyfri himmel

Sport

Ærlig cheftræner: - En pinlig ydmygelse

Lolland

Anne Marie og Victors drøm er brast: Det er med blødende hjerter

Sport

Efter overraskende sejr: Sådan gik det i Middelfart

Lolland

Se de spektakulære nordlys-billeder