Lolland-Falster topscorer i pulje til byfornyelse

Borgmester Holger Schou Rasmussen (her som traktorfører ved en tidligere lejlighed) er ikke begejstret for størrelsen på den pulje, Lolland Kommune kan få støtte fra til nedrivning af slum. Foto: Anders Knudsen

Lolland og Guldborgsund kommuner får den største bid af statslig pulje til byfornyelse i landsbyer.

Offentliggjort Sidst opdateret

LOLLAND-FALSTER Ud af en statslig pulje på 126 millioner kroner til nedrivninger og områdefornyelse i landsbyer får Guldborgsund Kommune i 2019 de 7,2 millioner kroner og Lolland Kommune får 6,1 millioner kroner. Dermed er de to kommuner topscorere og får tilsammen over en tiendedel af puljen.

Det er resultatet af en aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti har indgået om udmøntningen af en landsbypulje, som blev aftalt i finansloven. I aftalen står der, at midlerne skal anvendes i de kommuner, der har det største behov - og det finder man altså på Lolland-Falster, vurderer Christiansborg-politikerne.

I Lolland Kommune har borgmester Holger Schou Rasmussen (S) ved flere lejligheder efterlyst flere midler til blandt andet nedrivninger. Og selvom Lolland Kommune altså får en stor bid af puljen, er han er ikke imponeret.

- Som jeg ser det, er det en svækkelse af de muligheder, vi har på Lolland for at sanere dårlige boliger, siger han.

Læs mere om puljen i onsdagens Folketidende i artiklen "Pulje med millioner til landsbyforskønnelse"