Mangel på personale betyder mindre hjemmepleje

Foto: Per Houby

Coronaramte medarbejdere og generel mangel på personale betyder mindre hjemmepleje.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lolland Kommune er hårdt ramt af corona, og kommunens ældre- og sundhedsområde er under pres. Derfor er det nu nødvendigt at aflyse eller udsætte visse former for praktisk hjælp.

Især ældre- og sundhedsområdet er kommet under pres. Der mangler medarbejdere på grund af sygdom, nære kontakters selvisolation og ubesatte stillinger, skriver Lolland kommune fredag i en pressemeddelelse.

Det manglende personale betyder derfor, at kommunen ikke ser sig i stand til at fastholde det normale serviceniveau hele vejen rundt.

Det kommer i følge kommune til at betyde, at man er nødt til at aflyse eller udsætte forskellige former for praktisk hjælp. Det kan for eksempel være hjælp til rengøring, der bliver aflyst, eller et bad, der bliver udsat til en anden dag.

- Vi kan se, at vi ikke længere kan opretholde vores normale serviceniveau, og vi er derfor nødt til på daglig basis at prioritere, hvilke opgaver vi skal løse, siger ældre- og sundhedschef Søren Wollesen.

Han understreger, at alle sundhedsfaglige opgaver fortsat vil blive løst helt som normalt.
- De opgaver, vi vælger at udsætte eller aflyse, er alene opgaver, som det er sundhedsfagligt forsvarligt at nedprioritere. Typisk rengøring, bad eller andre former for praktisk hjælp. Ikke de vigtige sundhedsfaglige funktioner. Man kan derfor være tryg ved, at alle opgaver, der vedrører borgernes helbred og sundhed fortsat vil blive prioriteret højt, lover Søren Wollesen.

Det er ofte først i de tidlige morgentimer, at det enkelte hjemmeplejeteam har et overblik over, hvor mange medarbejdere der er mødt ind, og dermed hvilke opgaver der kan og bør løses på den enkelte dag. Det betyder, at borgerne typisk først kan få besked samme dag, hvis deres hjælp bliver udsat eller aflyst.

- Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, når et besøg bliver aflyst. Og især hvis det sker med kort varsel, siger Søren Wollesen.

- Men vi følger de nationale retningslinjer og prioriterer, så godt vi kan. Det er desværre en tid, hvor vi er nødt til at arbejde med fleksible løsninger og ofte en kort tidshorisont, slutter ældre- og sundhedschefen.