MØRKNINGS-MEDITATION I GONGLADE UDSKUDT AF CORONA

Flemming Christian Hansen har flere gange fyldt Gongladen med elektroniske klange fra sine synthesizere. Men til mørkningsmeditationen rykker han op på ladens kornloft, hvor Helle Due Hansen også slår på sine store gonger. Arkivfoto: Ingrid Riis

Offentliggjort Sidst opdateret

RØDBY: Mørkningsmeditationen i Gongladen er med kort varsel blevet udskudt fra onsdag 19. oktober klokken 18.07 til søndag 30. oktober klokken 16.42. Det skyldes corona, oplyser arrangørerne Helle Due Hansen og Flemming Christian Hansen.

Men når mørkningsmeditationen så løber af stablen, kan man ligesom sidste år ligge og lytte til en times meditative klange i timen lige efter solnedgang og dermed være med til at genoplive den gamle mørkningstradition oppe på ladens kornloft. I rigtig gamle dage på landet satte man sig nemlig sammen, når solen gik ned, og lod det svindende lys spille sammen med trætheden efter dagens arbejde, enten i mørke eller med nogle enkelte levende lys.

Denne meditative tradition bliver så tilsat de magiske klange fra Helle Due Hansens store gonger og stemningsfulde, elektroniske lyde fra lydkunstneren SoundOkapis synthesizer. Det hele ganske tyst og passende til den rolige aftenstund.

Mørkningsmeditationen begynder på præcist klokkeslæt klokken 16.42. Man skal derfor komme i god tid inden da, så man kan nå at finde sig en madras og krybe ned i sin medbragte sovepose. Det er nødvendigt med tilmelding og forudbetaling af 100 kroner pr. person til Helle Due Hansen på 22 15 20 25.