Så blev de blå huer også sat på de kloge hoveder

Carmen-Sophia Hemme Stephansen fortalte, at det har været voldsomt at få en coronakrise oveni nervøsiteten for at få afsluttet godt og tankerne om alt det, der venter efter hf. Men hun har klaret det ved simpelthen at hænge i. Foto: Rikke Folm Berg

Der var tårer af lettelse og glæde hos årets første hf-studenter.

Offentliggjort Sidst opdateret

NAKSKOV Julie Stougaard Rosager og Carmen-Sophia Hemme Stephansen blev i går årets første studenter på hf, og de blev det med bravur med et 10-tal og et 12-tal i engelsk.

- Ej, jeg kommer til at græde nu, sagde Julie Stougaard Rosager, da hun efter eksamen gik ind i det klasselokale, hvor hendes familie og venner ventede på hende.

Og det gjorde hun så. Tårer af lettelse og glæde løb ned ad kinderne, da de første kram blev givet, og huen med det blå bånd sat på hovedet.

- Det er så dejligt, jeg fik også et dejligt 10-tal, så jeg er meget tilfreds og glad, sagde hun.

Hun skulle fejre dagen i går med smørrebrød sammen med familie og venner, og så glæder hun sig ellers til vognturene.

Julie Stougaard Rosager ved nøjagtig, hvad hun gerne vil i gang med efter hf.

- Jeg vil gerne være journalist, så jeg skal lige have et halvt års supplerende fag, og så har jeg et halvt års sabbat, fortalte hun.

Planen er, at hun vil søge ind på Roskilde Universitetscenter. Men faktisk er det ikke kun det at lave journalistik, der trækker. Det er selve det at skrive.

- Jeg vil allerhelst gerne være forfatter, fortalte hun.

Julie Stougaard Rosager blev så rørt og overvældet, at tårerne trillede ned ad kinderne. Foto: Rikke Folm Berg

Usikre på grund af corona

Carmen-Sophia Hemme Stephansen var også glad for at have fået huen på.

- Det er super dejligt, sagde hun.

- Især efter corona, hvor vi allesammen blev meget usikre på, hvordan det skulle foregå med eksamen, tilføjede hun.

Det blev sådan, at hf'erne i stedet for flere af eksamenerne gik til evalueringssamtaler.

- Jeg var næsten ligeså nervøs for de 10 minutters samtaler, som jeg har været for at gå til eksamen, fortalte hun.

Men de gik godt, og eksamen ligeså.

- Jeg fik et 12-tal i engelsk, hvilket var helt perfekt, da jeg gerne vil læse engelsk på universitetet. Men først vil jeg gerne arbejde og ud at rejse.

- Det er en kæmpe lettelse at være nået hertil nu, lød det så.