42-årig sigtet for at larme i Folketinget

En 42-årig mand fra Nordsjælland kan forvente en bøde for at forstyrre Folketingets åbning tirsdag.

Manden blev anholdt af flere betjente, da han fra tilhørerpladserne i Folketinget ville holde sin egen tale. Optrinnet fandt sted en halv time før, statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) gik på talerstolen for at holde sin åbningstale.

Manden blev løsladt igen tirsdag ved 18-tiden, efter at han var blevet afhørt af politiet.

- Han var ikke helt klar, men han har forklaret, at han følte sig forfulgt af nogle fra Folketinget, siger den centrale efterforskningsleder, Kenneth Vesth.

Manden er sigtet for at overtræde en bestemmelse i straffeloven, der drejer sig om at forstyrre Folketingets samling ved "larm eller uorden".

/ritzau/

Foto: ADRIAN JOACHIM/POLFOTO

En mand fra Nordsjælland ville holde sin egen tale og blev så overmandet af politifolk.

Offentliggjort Sidst opdateret