BLÅ BOG: Wammens klatretur til den landspolitiske top

Nicolai Wammen, der i en årrække var borgmester i Aarhus, vendte tilbage til Folketinget i 2011 og blev straks minister. Nu bliver han forfremmet til forsvarsminister.

Offentliggjort Sidst opdateret

* Født 7. februar 1971 i Holbæk

Uddannelse:

* Uddannet cand.scient.pol. (statskundskab) fra Aarhus Universitet i 2001

Politisk karriere:

* Medlem af Aarhus Byråd 1997-2001

* Medlem af Folketinget 2001-2005, finansordfører

* Medlem af Aarhus Byråd februar 2005

* Næstformand for Socialdemokraterne siden 2005

* Borgmester i Aarhus 1. januar 2006 - 10. august 2011

* Siden september 2011 atter folketingsmedlem, valgt i Østjyllands Storkreds med 32.119 stemmer

* 3. oktober 2011: Europaminister

* 9. august: Overtager efter alt at dømme forsvarsministeriet

Privat:

* Er single og har en søn født i 2011.

/ritzau/