Bødskov: Hjort løj om folkepension

På tirsdag afslører regeringen detaljerne i sine forslag om senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Som optakt bliver finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) beskyldt for en direkte løgn, da han præsenterede reformen i hovedtræk den 3. januar.

På et pressemøde efterlod finansministeren det klare indtryk, at der ikke skulle røres ved folkepensionsalderen, mener den socialdemokratiske finansordfører Morten Bødskov.

- I bedste fald anede han ikke hvad han talte om, i værste fald løj han direkte på pressemødet, siger Bødskov.

Lækkede papirer tyder på, at regeringen planlægger at hæve både alderen for efterløn og for folkepension, ud over hvad der allerede er aftalt i velfærdsforliget fra 2006.

På pressemødet blev Hjort netop spurgt, om "tilbagetrækningsreform" betyder, at det kun handler om efterløn eller om den gradvise senere pensionsalder fra velfærdsforliget også kan komme i spil.

Hjort svarede, at "vi har jo en velfærdsaftale, hvor man gradvist flytter pensionsalderen. Det synes vi, er en rigtig god ordning. Den vil vi naturligvis fortsætte.

Et opfølgende spørgsmål lød: Så de tal ligger fast?

- Ja, svarede finansministeren.

Bødskov mener, at det var et klart svar på, at der ikke skulle røres ved folkepensionen i forhold til velfærdsaftalen. Forelagt Bødskovs kritik siger finansministeren søndag i en kort, skriftlig kommentar:

- Man blev med velfærdsaftalen enige om, at folkepensionsalderen skal stige i takt med øget levealder i befolkningen. Det var det faktum jeg refererede til på pressemødet den 3. januar, skriver Hjort.

/ritzau/

Finansministeren gav for tre uger siden klart indtryk af, at folkepensionen ikke skulle røres, mener S.

Offentliggjort Sidst opdateret