Boehner er ny stærk mand i USA's kongres

USA's republikanere har efter midtvejsvalget i landet igen fået flertallet i Repræsentanternes Hus. Lederen John Boehner er den nye med- og modspiller for Barack Obama, og han spiller hårdt ud over for præsidenten.

- Det amerikanske folk kræver en ny kurs i Washington, sagde Boehner under en takketale natten til onsdag til sine støtter på et stort hotel i Washington.

- Mens vort nye flertal vil tjene som jeres stemme i folkets hus, så er det præsidenten, der sætter regeringens dagsorden, fortsatte Boehner.

- Det amerikanske folk har sendt en umiskendelig besked til ham i nat, og den besked er: "Skift kurs", understregede Boehner, der ventes at blive formand for Repræsentanternes Hus, når det træder sammen til januar.

Her træder han i stedet for demokraten Nancy Pelosi, som hidtil har været formand for Repræsentanternes Hus.

Den 60-årige Boehner, der er valgt i staten Ohio, var som kongresmedlem i 1990'erne kendt for en mere forsonlig vilje over for sine politiske modstandere.

Men hans kritikere siger, at han i stigende grad er blevet en kompromisløs politiker, der er rykket længere til højre i takt med, at hans republikanere er blevet mere konservative og påvirket af Tea Party-bevægelsen.

/ritzau/

John Boehner bliver den nye republikanske formand for Repræsentanternes Hus, og siger, at vælgerne har sendt Obama klar besked: "Skift kurs".

Offentliggjort Sidst opdateret