Boligejere betaler i dag to typer af skat af fast ejendom - ejendomsværdiskat til staten og grundskyld til kommunen.
* Ejendomsværdiskat:
Beregnes som en andel af den fastsatte ejendomsværdi, som den fremgår af den offentlige ejendomsvurdering.
Ejendomsværdiskatten udgør én procent af ejendomsværdien op til 3.040.000 kroner og tre procent af resten, hvis ejendomsværdien er højere.
Ejendomsværdiskatten er dog underlagt et skattestop, der indebærer, at 95 procent af boligejerne betaler ejendomsværdiskat, ud fra hvad deres bolig var værd i 2001 eller 2002.
De fleste betaler automatisk ejendomsværdiskatten over trækprocenten.
* Grundskyld:
Er en skat på værdien af selve grunden. Hvor høj grundskylden er, fastlægges af de enkelte kommuner.
Den skal dog ligge mellem 16 og 34 promille af ejendommens grundværdi, som fremgår af seneste ejendomsvurdering.
Det er politisk bestemt, at grundskylden højst må stige syv procent hvert år.
Grundskyld, der også kaldes ejendomsskat, opkræves typisk to gange årligt af kommunen.
Kilder: Skatteministeriet, Nordea, borger.dk
Seneste artikler
Bent gør det ikke for priserne, men fik én alligevel
Guide til aktiviteter i efterårsferien
Omfattende strømafbrydelse ramte dele af Falster
Antallet af hjemløse stiger markant på Lolland
Løb efterårsferien ind med sørgebind
Mest læste artikler
Brand i sukkerfabrik
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde