Borgmestre vil have lægehelikopter til LF-Airport

De to borgmestre på Lolland-Falster, John Brædder og Stig Vestergaard, sender nu en fælles henvendelse til sundhedsminister Astrid Krag. De vil have placeret en fremtidig akutlægehelikopter på Lolland-Falster Airport ved Holeby, når regeringen nu vil gøre ordningen permanent.
- Ved at placere akutlægehelikopteren på Lolland-Falster Airport vil regeringen være med til at understøtte en større lighed i sundhedssystemet, skriver de to borgmestre.
De henviser til, at Lolland-Falster generelt ligger langt fra specialiserede sygehus-afdelinger, og at rekrutteringen af læger til området er vanskelig.

Hidtil har der med ordningen om en akutlægehelikopter været tale om et forsøg - hvor en østdansk akutlægehelikopter har været placeret i Ringsted.
- Vi har en rigtig flyveplads i modsætning til Ringsted, siger Stig Vestergaard.
De to borgmestre henviser til, at en akutlægehelikopter ved Holeby også vil være rigtigt placeret i forhold til det kommende Femern Bælt-byggeri - her vil man hurtigere kunne komme tilskadekomne til undsætning.

Regionrådsformand Steen Bach Nielsen, Region Sjælland, mener at helikopteren skal blive i Ringsted - men tilføjer, at det ikke er regionen, der træffer beslutningen om placeringen.
 

Foto: Anders Knudsen

De to borgmestre på Lolland-Falster vil lægge pres på sundhedsministeren, for at få fast base til lægehelikopter i Holeby.

Offentliggjort Sidst opdateret