Cepos: To af tre vælgere troede på Thorning

De fleste danskere troede i valgkampen, at Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, ville fjerne regeringens efterlønsreform, hvis hun vandt valget.

Det viser en meningsmåling, som firmaet Norstat har lavet mellem den 30. august og 11 september for den borgerligt-liberale tænketank, Cepos.

Norstat, som også arbejder for Socialdemokraterne, har ringet til 1000 repræsentativt udvalgte danskere.

De blev spurgt: "Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt et forslag om efterlønnen, som der i øjeblikket er flertal i Folketinget for. Tror du, at Helle Thorning-Schmidt gennemfører Lars Løkkes efterlønsreform, hvis hun bliver statsminister efter folketingsvalget?".

Hertil svarer 65,1 procent af de 1000 adspurgte nej, mens 34,9 procent sagde ja. Derfor bryder regeringsgrundlaget med forventningerne hos to af tre danske vælgere, siger Cepos' cheføkonom, Mads Lundby Hansen.

- Det er rigtig godt og prisværdigt, at Thorning gennemfører Løkkes efterlønsreform, uanset hvad vælgerne forventede i valgkampen. Simpelt hen fordi reformen er god for dansk økonomi, fordi den øger beskæftigelsen med 65.000 personer, siger han.

Reformen forbedrer ifølge Lundby Hansen de offentlige finanser med 18 milliarder kroner.

- Det er grundlæggende positivt, at Thorning efter valget har set stort på sit økonomiske valgprogram om bankskat, millionærskat, bevarelse af efterlønnen og dagpengeperiode på fire år, siger Mads Lundby Hansen.

Før Folketingets åbningsdebat afviste statsminister Helle Thorning-Schmidt anklager fra partifæller om, at hun har solgt ud af sine valgløfter.

/ritzau/

Helle Thorning-Schmidt vil bevare efterlønnen. Det vurderede to af tre vælgere i valgkampen, viser måling.

Offentliggjort Sidst opdateret