Chávez skyder på Vesten og kapitalismen

Venezuelas præsident, Hugo Chávez, benytter talerstolen på FN's klimatopmøde til en sønderlemmende kritik af Vesten og den kapitalistiske samfundsorden. Den rolle i verdenssamfundet har hidtil været fyldt ud af Cubas Fidel Castro, men i dag har Chávez overtaget stafetten fra sin mentor.

- Kapitalismen er en destruktiv model, og vi kan ikke fortsætte ad den vej. Et spøgelse løber gennem Københavns gader. Det er kapitalismens spøgelse, men ingen vil sætte navn på det, siger Chávez.

I sin langstrakte, improviserede tale på 26 minutter, der langt overskrider de tilmålte fem minutter ved topmødet, når Chávez omkring både Jordens skabelse og verdensreligionerne, mens han flittigt citerer Fidel Castro, Rosa Luxemburg og Jesus Kristus:

- Som kritikere siger: Hvis klimaet var en bank, ville de have reddet den.

Hugo Chávez peger på, at de syv procent rigeste mennesker på jordkloden er ansvarlige for halvdelen af den samlede CO2-udledning.

40 procent af verdens befolkning lever for under to dollar om dagen og har tilsammen kun fem procent af verdens indkomst, mens over en milliard mennesker mangler adgang til rent drikkevand og ordentlige sanitære forhold.

Og på grund af egoismen i de rige forbrugersamfund er der ingen solidaritet med de fattige, siger Chávez.

- Vi vil ikke vente med korslagte arme for at se, om menneskeheden dør, siger præsidenten.

Venezuela støtter de toneangivende ulandes krav om, at en kommende klimaaftale skal hvile på Kyoto-sporet. Det forpligter industrilande til at skære CO2, mens ulande kun skal gøre en frivillig indsats efter deres økonomiske formåen.

- Lad os udrydde fattigdommen og bringe CO2-udslippet ned, opfordrer Hugo Chávez.

/ritzau/

Venezuelas Hugo Chávez har overtaget Fidel Castros rolle som revser af de rige lande. Fra talerstolen i Bella Center skyder han med skarpt på kapitalismen.

Offentliggjort Sidst opdateret