Danmark og USA indgår forsvarsaftale

Offentliggjort Sidst opdateret

* Aftalen har været forhandlet siden februar 2022.

* Med aftalen styrkes forsvarssamarbejdet mellem Danmark og USA.

* Aftalen giver USA mulighed for at udstationere soldater og opbevare militært materiel på dansk jord.

* Det er endnu uvist, hvor mange amerikanske soldater der vil blive udstationeret i Danmark.

* Soldaterne kan kun udstationeres på de tre flyvestationer i Karup, Skrydstrup og Aalborg.

* Aftalen åbner også for samarbejdsprojekter, som kan indebære "amerikansk finansiering af militær infrastruktur i Danmark", hvilket kan betyde lokale arbejdspladser i Danmark.

* USA får ikke lov til at opbevare atomvåben på dansk jord.

* Aktiviteter skal ske "med respekt for dansk suverænitet, dansk lovgivning og Danmarks folkeretlige forpligtelser".

* Begår amerikanske soldater kriminalitet i Danmark, er det som udgangspunkt USA, der skal retsforfølge dem.

* Aftalen gælder ikke Grønland og Færøerne.

* Den fulde aftale ventes at blive offentliggjort senere denne uge, når udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) har underskrevet den.

Kilde: Forsvarsministeriet.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu