Danske Gaza-aktivister vender hjem

Aktivister fra organisationen "Free Gaza Danmark" lander onsdag i Kastrup. Derimod bliver organisationens koordinator, Anna Tarding, foreløbig på skibet Tahrir på den græske ø Kreta.

Det oplyser Adam Qvist, som er talsmand for "Free Gaza Danmark"

- Danskerne vender midlertidigt hjem til Danmark Vi skal vente på reparationer og finde ud af, hvad næste skridt bliver, siger han.

Spørgsmål: - Vender de ikke hjem med uforrettet sag. Ingen er kommet ud at sejle?

- Jo, i den forstand er det uforløst. Men vores passagerer har også en hverdag og arbejde. Hvis de vender hjem, kan det være, at andre skal om bord. På overordnet flotille-plan skal vi aftale, hvad vores næste skridt bliver, siger Adam Qvist.

Annette og John Ekebjærg-Jakobsen fra Byggefagenes Samvirke vender hjem sammen med Enhedslistens Gunna Starck. Det skriver den venstreorienterede hjemmeside modkraft.dk.

Tirsdag opgav Kretas havnemyndigheder at tiltale Tahrirs aktivister. Ingen ville oplyse, hvem der var kaptajn, da skibet mandag forgæves forsøgte at forlade havnen. Skibets tank blev beskadiget, da det ramte et militærskib.

Tahrir er blandt 12 skibe i en såkaldt flotille med godt 1000 passagerer fra mindst 22 lande. Skibene ville ligesom sidste år sejle til Gaza, men de græske myndigheder har stoppet flotillen.

Anna Tarding, tvivlede tirsdag på, at Tahrir kommer ud at sejle.

- Jeg tror ikke, der er en særlig stor chance for, at vi kommer af sted, sagde hun.

De græske myndigheder har forbudt det dansk-canadiske skib at sejle med sin besætning på godt 50 personer. I maj 2010 blev ni aktivister dræbt, da israelske soldater bordede seks skibe med 700 aktivister ud for Gazas kyst.

/ritzau/

Danske aktivister, som ville tage til Gaza med skib, vender hjem med uforrettet sag.

Offentliggjort Sidst opdateret