Det er uklogt at sætte dato på Afghanistan

Det er en balancegang, om Danmark skal udmelde en exitdato for krigen i Afghanistan. Vi er nødt til at indikere, at vi vil forlade landet på et eller andet tidspunkt. Men det er ikke klogt at sætte en dato på.

Det mener den internationale sikkerhedsforsker Daniel Korski fra The European Council of Foreign Relations i London.

- I enhver operation - specielt i en militæroperation som den i Afghanistan - er man nødt til at kunne udvikle sin politik fra dag til dag. Hvis man har udmeldt en dato, har man på mange måder bundet sine hænder. Folk begynder at regne én fra, vores udviklingspenge bliver mindre interessante og det bliver mindre interessant at samtale med danske politikere, hvis det alligevel bliver irrelevant om to år, siger han.

Ifølge Daniel Korski er der to spørgsmål i forbindelse med en exit fra Afghanistan. Det første spørgsmål er, hvilken effekt det kan have i Afghanistan selv, og der er erfaringerne uklare, mener han.

- Erfaringerne fra Irak viser, at det kan skabe den fornødne politiske koncentrationsevne, når de internationale styrker sætter en dato - omvendt i andre operationsområder, når der er sat en dato, så er det oprørerne, der får et forspring, fordi de kan se en ende på det.

Det andet spørgsmål for Danmark er, ifølge Korski, hvordan et land, der har ligget så tæt op af Amerika og Storbritannien, ønsker at lægge sig i fremtiden.

- Tirsdag vil præsident Barack Obama formodentlig beordre flere tropper til Afghanistan, og derfor vil amerikanerne se sig om efter tiltag fra deres allierede. Canadierne og hollænderne har meddelt, at de ikke lægger noget til, de trækker sågar noget fra. Hvor Danmark så står, det er spørgsmålet, siger han.

/ritzau/

Har Danmark først meldt en dato ud for at forlade Afghanistan, er hænder bundet. Men vi skal kraftigt antyde, at vi er på vej ud, siger sikkerhedsforsker.

Offentliggjort Sidst opdateret