DF om DSB-aftale: Minister vil ikke give os udlicitering

DF om DSB-aftale: Minister vil ikke give os udlicitering Foto: POLFOTO/Mikkel Berg Pedersen

Dansk Folkeparti kunne ikke få opfyldt ønsker om udlicitering, lokalbaner og togkøb.

Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen er på vej til at lande en aftale om en ny DSB-kontrakt med stemmer fra SF og Enhedslisten.

Dermed ser blå blok ud til at stå tilbage på perronen med deres krav, og det ærgrer Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

- Jeg synes, det er ærgerligt, når vi har forhandlet længe om det her, at vi så ikke kan lave en bred aftale. Det er et vigtigt område, en tiårig aftale og mange af tingene er udmøntet af togfonden, som vi er en del af, siger han til Ritzau.

Dansk Folkeparti har tidligere lavet aftaler med regeringen, Enhedslisten og SF om netop togfonden og før den trafikmilliarden, som erstattede den omstridte plan om en betalingsring.

Men denne gang kunne transportministeren ikke honorere folkepartiets krav.

- Der har været nogle knaster i det, konstaterer Kim Christiansen og specificerer:

- Vi har ønsket mere udlicitering end det, der var lagt på bordet, og vi har gerne villet inddrage ansvaret for lokalbanerne i kontrakten, så det ikke ligger ude i regionerne, og vi mener ikke, at DSB selv skal varetage opgaven med togkøb.

DF om DSB-aftale: Minister vil ikke give os udlicitering Foto: POLFOTO/Mikkel Berg Pedersen