Direktion påtager sig ansvaret i Nordea-sagen

Guldborgsund Kommune har nu sat det foreløbigt sidste punktum i den såkaldte Nordea-sag.

I går mødtes politikerne i kommunens økonomiudvalg for at diskutere den hemmelige redegørelse, som kommunens direktion har lavet om håndteringen af den meget omdsikuterede sag.

Af en udtalelse, som borgmester John Brædder har lavet på økonomiudvalgets vegne, fremgår det, at direktionen har påtaget sig det fulde ansvar for den uheldige håndtering af sagen, der som bekendt begyndte, da TV2 Nyhederne bragte et indslag om, at udviklingshæmmede ikke længere var velkomne ved kassen i Nordea i Nykøbing. 

I samme indslag kritiserede en teamleder i kommunen banken og sagde blandt andet, at "fremover vil vi da kraftigt overveje, når vi skal vejlede borgere i at vælge bank, om det skal være Nordea eller andre banker, der kan betjene dem i forhold til de behov, de har".

Det fik borgmester John Brædder og kommunens administrerende direktør Ib Østergaard Rasmussen til at udsende en pressemeddelelse, hvor de gik i rette med teamlederen og blandt andet gav udtryk for, at sagen burde have været løst uden pressens mellemkomst.

Efterfølgende blev kommunens fagchef på området, Maibritt Kuzon, stillet til ansvar for teamlederens handling af direktionen og blev blandt andet stillet foran en mistillidserklæring og en fyringstrussel.
Det fik flere byrådsmedlemmer til at reagere voldsomt, og direktionen blev tvunget til at trække mistillidserklæringen tilbage.

Nu er der så som nævnt kommet en redegørelse fra direktionen omkring hele sagens forløb, og efter at have læst og diskuteret den på mødet i går, skriver John Brædder nu i udtalelsen fra økonomiudvalget, at udvalget "finder det beklageligt, at medarbejderes indsats er blevet miskrediteret i en pressemeddelelse", som der står.

Samtidig skriver borgmesteren på udvalgets vegne, at det er tilfreds med, at direktionen har påtaget sig det fulde ansvar.Sagen ser ikke ud til at få yderligere konsekvenser for nogen.

Af udtalelsen fremgår det nemlig, at økonomiudvalget har opfattelsen af, at mange parter har taget ved lære af sagen, og at man nu ser man fremad mod et konstruktivt samarbejde mellem byrådet, direktionen og kommunens øvrige personale.

Økonomiudvalget beklager også, at en personalesag om en af kommunens ansatte er blevet genstand for for offentlig debat og presseomtale. Udvalget har besluttet, at der senest til oktober skal udarbejdes et egentligt ledelsesgrundlag for kommunen, som blandt andet skal tage afsæt i kommunikationspolitikken.

Du kan læse hele økonomiudvalget udtalelse på Guldborgsund Kommunes hjemmeside - KLIK HER.

Guldborgsund Kommunes økonomiudvalg behandlede på et lukket møde i går en redegørelse fra kommunens direktion om håndteringen af den meget omdiskuterede sag.

Offentliggjort Sidst opdateret