Efter kræft kan følge angst, træthed og føleforstyrrelser

Offentliggjort Sidst opdateret

* Ved udgangen af 2023 var der 396.775 personer i Danmark, som levede med kræft, eller som tidligere havde fået en kræftdiagnose og i dag er kræftfri.

* Det er 11.134 flere end året før og det højeste antal nogensinde.

* Undersøgelser foretaget af Kræftens Bekæmpelse viser, at op til 70 procent af alle kræftpatienter har senfølger efter sygdommen eller behandlingen.

* Tre ud af fire har et eller flere fysiske eller psykiske problemer, som de ikke har fået den nødvendige hjælp til.

* Patienter med kort uddannelse har flere senfølger end patienter med lang uddannelse.

Senfølger kan være:

* Angst for tilbagefald.

* Depression.

* Føleforstyrrelser.

* Hjerte- og lungeproblemer.

* Hormonforstyrrelser.

* Hukommelses- og koncentrationsbesvær.

* Seksuelle problemer.

* Smerter i for eksempel led og muskler.

* Søvnproblemer.

* Træthed.

Kilder: Kræftens Bekæmpelse Rigshospitalet og Ritzau.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu