El, gas og fjernvarme tilbagebetales med rente

Offentliggjort Sidst opdateret

* Regeringen vil gøre det muligt for husholdninger at udskyde en del af betalingen for el, gas og fjernvarme.

* Der sættes et prisloft svarende til priserne sidste efterår. Man skal kunne udskyde den del af regningen, der overstiger loftet.

* Beløbet skal betales tilbage over fem år og vil blive pålagt renter, som skal forhandles med de politiske partier. Regeringen foreslår en rente i omegnen af to procent.

* Det foreslås, at prislofterne for de inkluderede energikilder sættes til:

- Gas til 15,45 kroner per kubikmeter.

- Varmepumper og elpaneler til 1,87 kroner per kilowatt-time.

- Fjernvarme til 1,44 kroner per kilowatt-time.

- El til 2,99 kroner per kilowatt-time.

* Det foreslås, at prisloftet for el, gas og fjernvarme skal gælde i 12 måneder.

* Ordningen ventes at ville få et omfang på 45 milliarder kroner.

* Der tages højde for, at en del ikke vil være i stand til at betale energilånet tilbage. Det ventes at koste årligt cirka 330 millioner kroner.

* Regeringen vil også se på, hvordan ordningen kan udvides til at omfatte virksomhederne - også inden for kulturlivet.

Kilde: Finansministeriet.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu