Elbæk tager pause fra Folketinget i januar

Tidligere kulturminister Uffe Elbæk (R) tager en pause fra Folketinget i januar. Han er tilbage i februar.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det skriver han på Facebook.

Han har "brug for at se min mand i øjnene igen efter et rimeligt (medie) hektisk forløb," skriver han.

- Er tilbage i folketingssalen til februar. Klar til stå op for et mere modigt, solidarisk og nysgerrigt Danmark, skriver Elbæk.

Onsdag i sidste uge trak Elbæk sig som kulturminister efter sagen om fem arrangementer, som han havde lagt på Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK).

Efter de fem arrangementer blev han advaret af en embedsmand og fulgte rådet om ikke at holde flere møder på AFUK, hvor hans mand også var blevet ansat som sekretær.

Elbæk fortalte om advarslen under et samråd tirsdag i sidste uge. Det skabte yderligere kritik, da han inden samrådet havde sagt, at han ikke var blevet advaret.

Elbæk forklarede, at han inden samrådet havde fortalt om de fem møder, som var holdt inden advarslen.

Venstres Inger Støjberg mente, at Elbæk førte Folketinget bag lyset. Enhedslisten krævede, at Rigsrevisionen undersøgte sagen.

Dagen efter trådte Elbæk tilbage som kulturminister.

Både statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og Elbæks partileder, økonomiminister Margrethe Vestager (R) syntes, at sagen var for lille til at koste ham posten.

Statsministeren havde dog også sagt, at hans dømmekraft ikke var så god, når han lagde fem arrangementer på samme sted, som han havde en tilknytning til, da Elbæk tidligere sad i bestyrelsen for AFUK.

- Det har han beklaget, og det synes jeg er godt, sagde Helle Thorning-Schmidt, inden Elbæk gik af.

/ritzau/