FAKTA: En række S-borgmestre har trukket sig

Med et år til kommunalvalget har en række socialdemokratiske borgmestre trukket sig.

Offentliggjort Sidst opdateret

En lang række socialdemokratiske borgmestre er trådt tilbage fra deres poster siden sidste kommunalvalg.

Socialdemokratiet stod for nylig til det dårligste valg i 100 år ifølge meningsmåling fra Voxmeter. Partiet er det parti med flest borgmesterposter i Danmark, men står til et svært valg.

Her er en liste over de borgmestre, som træder tilbage:

* Holstebros mangeårige borgmester, H.C. Østerby (S), har meddelt, at han ikke genopstiller.

* Frederikshavns store stemmesluger Birgit S. Hansen (S) stopper som borgmester 31. oktober til fordel for et job i KL.

* Faaborg-Midtfyns borgmester, Hans Stavnsager (S), har også meddelt, at han ikke genopstiller til næste år.

* Fredericia fik ny borgmester i foråret, da Steen Wrist (S) forlod politik til fordel for et nyt job.

* Aalborgs mangeårige borgmester, Thomas Kastrup Larsen (S), stoppede også i foråret for at prøve noget andet end politik.

* Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), blev i sidste måned social- og boligminister.

* Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) føjes nu også til listen. Han trækker sig med øjeblikkelig virkning.

Kommunalvalget er 18. november 2025.

/ritzau/