FAKTA: Nordisk samarbejde skal bane vej for hjemsendelser

Det er udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S), der repræsenterer Danmark, når de nordiske lande mødes for at styrke samarbejdet om at få personer uden lovligt ophold sendt hjem. (Arkivfoto). Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

De nordiske ministre vil samarbejde for at undgå, at personer uden lovligt ophold rejser på tværs af lande.

Offentliggjort Sidst opdateret

Tre konkrete initiativer skal styrke samarbejdet mellem de nordiske lande - Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island - for at få personer uden lovligt ophold til at rejse hjem.

Det er ministrene fra hvert land blevet enige om ved et todages møde i København. Læs om initiativerne her:

* Samarbejdet mellem de nordiske migrations- og udsendelsesattachéer (embedsmænd og specialister), som er ansvarlige for udsendelsesområdet, øges. Sammen skal de styrke samarbejdet med tredjelande.

* De fem nordiske lande vil samarbejde om fællesnordiske Frontex-flyvninger fra et nordisk land til et tredjeland.

På den måde kan personer uden lovligt ophold udrejse fra ét nordisk land til et tredjeland. Og man mindsker risikoen for, at personer uden lovligt ophold rejser på tværs af de nordiske lande for at undgå hjemrejse.

Frontex er Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning.

* De nordiske ministre vil fremover hjælpe strandede afrikanske migranter i Nordafrika efter forsøg på at komme ind i Europa.

Her vil migranterne blandt andet blive tilbudt frivillig hjemsendelse til andre områder i Afrika.

Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriet.

/ritzau/