FAKTA: Nye Borgerlige er gået fra seks mandater til ingenting

Pernille Vermund kan nu kalde sig medlem af Liberal Alliance. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Ved folketingsvalget i 2022 kom Nye Borgerlige ind i Folketinget med seks mandater. Nu er alle smuttet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Mens der i fodboldens verden er to transfervinduer, hvor spillerne kan skifte klub, så har Nye Borgerlige nærmest holdt sit eget transfervindue åbent lige siden folketingsvalget 1. november 2022.

Partiet kom ind i Folketinget med seks mandater, men nu er der ingen af de seks politikere tilbage i partiet.

Mens folketingsgruppen ikke længere eksisterer, er det fortsat uvist, om partiet fortsætter.

Få et overblik over de seks politikere, der har forladt Nye Borgerlige siden seneste valg:

* Mette Thiesen er skiftet til Dansk Folkeparti.

* Mikkel Bjørn er skiftet til Dansk Folkeparti.

* Lars Boje Mathiesen, der en kort overgang sidste år var partiformand, er løsgænger i Folketinget. Han har længe luftet tanker om at stifte et nyt parti, men det er endnu ikke sket.

* Pernille Vermund, partistifter af Nye Borgerlige og tidligere formand for partiet, er skiftet til Liberal Alliance.

* Kim Edberg Andersen er løsgænger, men vil gerne skifte til et andet parti.

* Peter Seier Christensen er løsgænger, men er sygemeldt med stress og har siden fået konstateret kræft.

/ritzau/