Fakta: Truslen mod frivillige stiger i Afghanistan

Nødhjælpsarbejdere oplever flere angreb i Afghanistan, viser en kvartalsrapport fra Afghanistan Ngo Safety Office, Anso. Den sammenligner antallet af angreb i årets første måneder med antallet af angreb sidste år:

Offentliggjort Sidst opdateret

* I det første tre måneder af 2013 er antallet af alle typer angreb over hele Afghanistan ifølge rapporten steget med 46 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

* Ifølge Anso udfordrer tallet forestillingen om, at volden i Afghanistan vil aftrappe i takt med, at de internationale styrker forlader Afghanistan.

* I stedet har oprørerne demonstreret, at de effektivt er ved at skifte taktik og nu i stigende grad går efter lokale afghanske mål, lyder det i rapporten.

* Den nye strategi rammer nødhjælpsorganisationernes lokale medarbejdere og projekter. I årets første tre måneder blev Afghanistans ngo'er udsat for 39 angreb, hvilket svarer til en stigning på 63 procent i forhold til sidste år.

* Ud af de 39 angreb var 20 forårsaget af oprørere, 11 skyldes uheld fra internationale og afghanske soldater, mens otte var forårsaget af kriminelle.

* I alt blev tre nødhjælpsarbejdere dræbt og seks såret i angrebene. I modsætning til samme periode sidste år var alle episoder med drab og sårede i år forårsaget af oprørerne.

* Kort efter rapporten blev offentliggjort, blev yderligere to frivillige for Røde Kors skudt og dræbt i den nordlige Jawzjan-provins, hvor de forsøgte at tilbyde vaccine til civile afghanere i et fjerntliggende område af provinsen. Ifølge Røde Kors var deres bil tydelig markeret med Røde Kors' søsterorganisation Røde Halvmånes logo.

Kilde: Afghanistan ngo Safety Office, Internationalt Røde Kors.

/ritzau/