Finanslovaftalen er uklar om jysk sygehus

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om finansloven for 2010. Den sikrer dog ikke, at det midt- og vestjyske supersygehus placeres som planlagt i Gødstrup nær Herning, sådan som statsminister Lars Løkke Rasmussen har sagt.

Skønt udgangspunktet er, at sygehuset placeres i Gødstrup, vil finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) ikke garantere, at sygehuset skal bygges der.

- Den drøftelse, vi har haft, har taget udgangspunkt i de udmeldinger, der har været. Der har vi så haft en grundig diskussion. Vi er enige om, at vi sætter ind, hvor der er længere til sygehusene, siger han.

Finanslovaftalen indeholder en passus om, at alle landets fem regioner inden den 1. juni 2010 skal udforme planer, som sikrer sygehusbetjening af borgere i udkantsområder med længere til hospitalet.

Det gælder også region Midtjylland, som skal sikre, at beboerne i nordvestlige udkantområder som Struer, Lemvig og Holstebro får en sikker betjening.

Men inden spaden kan sættes i jorden, skal regeringen og DF godkende regionens plan. Og den indeholder en nødbremse, siger Dansk Folkepartis leder, Pia Kjærsgaard.

- Der skal simpelt hen ligge en samlet plan, og så bliver midlerne fordelt i forhold til det, siger Pia Kjærsgaard.

Regeringen og Dansk Folkeparti har fordoblet en pulje penge til en halv milliard kroner, som skal gå til at sikre beredskabet i udkantsområder.

/ritzau/

Regeringen og Dansk Folkepartis finanslovaftale er uklar om placeringen af det nye sygehus i Vestjylland. Udgangspunktet er Gødstrup, men der er en nødbremse.

Offentliggjort Sidst opdateret