Folketinget markerer årsdagen for Ruslands invasion

Den 24. februar er det et år siden, at Rusland invaderede Ukraine. Det bliver markeret i Folketinget.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folketinget markerer årsdagen for Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar. Det sker med en gudstjeneste i Holmens Kirke.

Det oplyser Folketinget i en pressemeddelelse.

Gudstjenesten skal være med til at understrege Folketingets opbakning til Ukraine og støtte til det ukrainske folk under den brutale krig.

Statsminister Mette Frederiksen, Folketingets formand Søren Gade og den ukrainske ambassadør Mykhailo Vydoinyk deltager ved arrangementet.

- Folketingets partier står samlet i solidariteten med Ukraine. Krigen berører os dybt, fordi den er et angreb på grundlæggende værdier som frihed, demokrati og national selvbestemmelse. Derfor er Ukraines frihedskamp også vores kamp, siger Folketingets formand, Søren Gade.

Kronprins Frederik og kronprinsesse Mary vil også være til stede i Holmens Kirke.

Gudstjenesten finder sted om formiddagen fra klokken 10 til 11.

Både statsministeren, Folketingets formand og den ukrainske ambassadør vil holde tale.

Ud over gudstjenesten markerer Folketinget årsdagen ved at tårnet over Christiansborg vil lyse gult og blåt.

Der vil ligeledes blive flaget med det ukrainske flag ved hovedtrappen.

/ritzau/