Skattefar skal fremover blande sig udenom, når landets arbejdsgivere stikker deres ansatte en flaske rødvin eller en teaterbillet i gave.
Det har regeringen og Socialdemokraterne besluttet.
Fra og med i år må arbejdsgiverne flotte sig med personalegaver til op mod 1000 kroner om året uden, at Skat efterfølgende skal have besked.
Og hvis gaverne beløber sig til mere end 1000 kroner, så er det ikke længere arbejdsgiverne, der skal udfylde skatteblanketter, men derimod gavemodtageren selv.
Den hidtidige ordning er blevet massivt kritiseret for at skabe unødigt bureaukrati og for at være en barriere for virksomheders sponsorater af sport og kultur.
Tidligere skulle ansatte også betale skat af værdien af "fri kost". Det betød blandt andet, at pædagoger der spiste mad sammen med børnene i princippet skulle indberette deres indtag af leverpostej og rullepølse til myndighederne.
Også den ordning får nu smørekniven, oplyser den nye skatteminister, Peter Christensen (V).
Afskaffelsen af ordningen koster i alt 95 millioner kroner i faldende skatteindtægter.
/ritzau/
Seneste artikler
Nye krimier afslører landsdelens mørke hemmeligheder
Direktør langer ud efter havbrugskritikere: – De er direkte onde
Vil du have indflydelse på de nye skoledistrikter? Her er fristen
Lokale vil have havbrug væk: – Vi bader i fedtemøg
Fejø manglede en læge – så kom der to
Mest læste artikler
Brand i sukkerfabrik
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde