Gaveskat på vin og fyldt chokolade droppes

Skattefar skal fremover blande sig udenom, når landets arbejdsgivere stikker deres ansatte en flaske rødvin eller en teaterbillet i gave.

Det har regeringen og Socialdemokraterne besluttet.

Fra og med i år må arbejdsgiverne flotte sig med personalegaver til op mod 1000 kroner om året uden, at Skat efterfølgende skal have besked.

Og hvis gaverne beløber sig til mere end 1000 kroner, så er det ikke længere arbejdsgiverne, der skal udfylde skatteblanketter, men derimod gavemodtageren selv.

Den hidtidige ordning er blevet massivt kritiseret for at skabe unødigt bureaukrati og for at være en barriere for virksomheders sponsorater af sport og kultur.

Tidligere skulle ansatte også betale skat af værdien af "fri kost". Det betød blandt andet, at pædagoger, der spiste mad sammen med børnene, i princippet skulle indberette deres indtag af leverpostej og rullepølse til myndighederne.

Også den ordning får nu smørekniven.

- Det glæder mig, at vi får indført en skattefri bagatelgrænse for personalegoder og samtidig ændrer reglerne for indberetning, siger den nye skatteminister, Peter Christensen (V).

- De tidligere regler var efter min mening al for nidkære og påførte erhvervslivet unødvendig meget administrativt bøvl, siger han.

Afskaffelsen af ordningen koster i alt statskassen 95 millioner kroner.

/ritzau/

Regeringen og Socialdemokraterne lægger nu udskældt skat på arbejdsgiveres smågaver til ansatte i graven.

Offentliggjort Sidst opdateret