Husejere skal hjælpes helt ved olieudslip

Husejere med en olieforurenet grund skal ikke i årevis sidde i klemme mellem kommunen og forsikringsselskabet Topdanmark, fordi deres grund ikke renses fuldstændig.

Det siger miljøordførerne Eyvind Vesselbo (V) og Jørn Dohrmann (DF). De kræver, at miljøminister Troels Lund Poulsen (V) fjerner beløbsloftet på to millioner kroner i bekendtgørelsen om jordforurening fra olietanke.

Husejere betaler over olieprisen til en forsikring, som dækker, hvis olietanken lækker, så villagrunden forurenes. Topdanmark oprettede i 2000 forsikringen sammen med Oliebranchens Fællesråd.

Husejeren har 2000 kroner i selvrisiko per skade i forsikringen. Den omfatter skader for to millioner kroner, mens kommunen skal dække højere udgifter. Loftet kan udløse en årelang konflikt mellem kommunen, husejeren og Topdanmark.

- Det skal laves om. Forsikringen bør dække hele den oprydning, som kommunen kræver. Det er en god idé for miljøet, og forsikringen skal dække tabet ved en skade fra en lovlig olietank, siger Eyvind Vesselbo.

Jørn Dohrmann vil fremskynde rensning af villagrunde.

- Det er vigtigt, at vi får en hurtig afgørelse om jordrensning. I kommunerne er man ikke enige i, hvor meget der skal renses, siger han.

Jørn Dohrmann mener, at regionernes miljøcentre kan overtage tilsynet med olietanke fra kommunerne.

/ritzau/

Husejere skal ikke i klemme ved olieudslip, fordi der ikke ryddes helt op. Derfor skal beløbsloftet fjernes fra forsikringsordning for olietanke, kræver V og DF

Offentliggjort Sidst opdateret