"Iver Huitfeldt" på mission i Det Røde Hav

Offentliggjort Sidst opdateret

* "Iver Huitfeldt" har siden 8. februar været til stede i Det Røde Hav for at beskytte den civile skibstrafik, der har været under beskydning fra houthierne.

* Fregatten blev sendt af sted for at deltage i den amerikanskledede Operation Prosperity Guardian. Siden har også EU besluttet at sende krigsskibe til Det Røde Hav.

* Besætningen på "Iver Huitfeldt" tæller op mod 175 personer.

* Om bord har fregatten både 76- og 35-millimeter-kanoner, torpedoer og missiler.

* "Iver Huitfeldt" har base i Korsør og er et af de tre skibe i Iver Huitfeldt-klassen, som søværnet råder over.

* Houthierne har siden efteråret angrebet skibe i Det Røde Hav i protest mod Israels angreb på palæstinensere i Gazastriben.

Kilder: Ritzau, DR, Olfi, Forsvarsministeriet.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu