Københavnerne betaler for betalingsringen

Det bliver københavnerne selv og ikke beboerne i omegnskommunerne, som kommer til at betale for den kommende betalingsring omkring hovedstaden.

Det forventer i hvert fald transportminister Henrik Dam Kristensen (S), som i en række svar til Folketingets Transportudvalg henviser til erfaringerne med den svenske betalingsring i Stockholm.

Svarene kommer, efter at transportudvalget har bedt transportministeren redegøre for, hvilke grupper i samfundet der vil blive hårdest ramt af ringen.

Ifølge Henrik Dam Kristensen findes der "i sagens natur" dog ikke nogen erfaringer fra Danmark om konsekvenserne af en betalingsring.

Men Stockholm Stad har oplyst, at erfaringerne fra den svenske hovedstad peger på, at "beboere inden for ringen bidrager dobbelt så meget til indtægterne i forhold til dem, der bor udenfor".

- Husstande med høje indkomster betaler 3 gange så meget som husstande med lave. Folk i arbejde betaler 3 gange så meget som folk, der ikke er i arbejde, skriver transportministeren og fortsætter:

- Mænd betaler dobbelt så meget som kvinder, og husstande med to voksne eller med børn betaler 50 procent mere end resten (per person).

Betalingsringen er ellers - ud over hos oppositionen - stødt på modstand hos de socialdemokratiske vestegnsborgmestre, hvorimod Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har været positivt.

Og specielt efter at overborgmesteren tilsyneladende er kommet igennem med ønsket om at få flyttet betalingsringen, så den følger kommunegrænsen.

Senest har Enhedslisten rykket for, at Henrik Dam Kristensen præsenterer S-R-SF-regeringens støtteparti for sit forslag til, hvordan ringen om hovedstaden skal se ud.

Netop Liste Ø skal levere flertallet for betalingsringen, efter at de borgerlige partier har afvist at stemme for afgiften på den københavnske trafik.

/ritzau/

Svenske erfaringer viser, at det bliver de velhavende byboere, som kommer til at betale mest for betalingsring

Offentliggjort Sidst opdateret