Københavns Rådhus misbruges i ciderreklame

Carlsberg har efter tilladelse fra Københavns Kommune brugt hovedstadens rådhus som kulisse til en reklamefilm for ciderdrikken Somersby.

Men nu viser det sig, at kommunen overtræder flere regler ved at kæde byens rådhus sammen med alkohol.

Københavns Kommune har nemlig en klar og vedtaget politik om, at Københavns Rådhus ikke må bruges til reklameformål.

Og som om, det ikke var nok, har Rådhusservice kun opkrævet 2000 kroner i leje fra produktionsselskabet Gobsmack, der har lavet filmen. Det er langt under markedsprisen og dermed konkurrenceforvridende.

Oplysninger kommer frem i et svar til SF's politiske ordfører Ayfer Baykal, der har spurgt ind til, hvorfor kommunen lader rådhuset bruge i en reklamefilm for alkohol.

Rådhusservice hører under Københavns Ejendomme, der er en del af Kultur- og Fritidsforvaltningen.

Her erkender administrerende direktør Carsten Haurum, at Københavns Rådhus ikke skulle have været en del af en reklamefilm for alkohol.

- Det er stærkt beklageligt, at Kultur- og Fritidsforvaltningen har administreret i strid med udvalgets og Borgerrepræsentationens beslutninger, og der vil straks blive taget initiativ til en ændring af udlejningspraksis, således at der administreres i overensstemmelse vedtagne beslutninger, skriver han i svaret til Ayfer Baykal.

/ritzau/

Københavns Kommune har trodset flere regler og ladet Carlsberg bruge rådhuset til reklamefilm. Nu beklager kommunen

Offentliggjort Sidst opdateret