Kommune frygter konsekvenser af afgørelse

Det kan få store konsekvenser for kvaliteten af sagsbehandlingen, hvis Københavns Kommune i fremtiden må flytte sager over i andre udvalg for at undgå mulig inhabilitet.

Det mener Teknik- og Miljøforvaltningens administrerende direktør, Hjalte Aaberg, efter en afgørelse fra Statsforvaltningen Hovedstaden.

- For eksempel har jeg svært ved at se, hvordan embedsfolk i Børne- og Ungdomsforvaltningen skal kunne behandle en sag om et affaldsudbud. Eller hvordan Teknik- og Miljøforvaltningen skal behandle sager om udsatte børn, siger han.

Hans udtalelse kommer efter en afgørelse fra Statsforvaltningen om, at den københavnske Teknik- og Miljøforvaltning var inhabil i forbindelse med, at Klaus Bondams partner, Jacob Kemp, har udført opgaver for forvaltningen.

I afgørelsen fra Statsforvaltningen står blandt andet:

"Statsforvaltningen finder herefter, at spørgsmålet om, hvorvidt det i det enkelte tilfælde ville have været muligt at foretage substitution ved at overlade sagsforberedelsen i de omhandlede sager til en anden forvaltning underlagt en anden borgmesters daglige ledelse, burde have været forelagt for Borgerrepræsentationen."

Afgørelsen fra Statsforvaltningen er ifølge Hjalte Aaberg principiel, fordi der ikke tidligere er taget stilling til myndighedsinhabilitet i en kommunal forvaltning som følge af borgmesterens personlige inhabilitet.

- Derfor skal vi selvfølgelig studere afgørelsen nærmere. Statsforvaltningen oplyser, at de blandt andet på grund af den åbenhed, der har været omkring inhabilitetsspørgsmålet, ikke vil foretage videre i sagen. Det har vi taget til efterretning, siger han.

Den københavnske teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) er blevet frikendt i sagen.

/ritzau/

Kommunaldirektør frygter konsekvenser af habilitetsafgørelse. Kvaliteten i sagbehandling kan falde, siger han.

Offentliggjort Sidst opdateret