Kommunerne truer med totalkonflikt i 2011

Landets kommuner lægger op til en totalkonflikt med de ansatte, når der skal forhandles nye overenskomster i 2011. Det betyder, at samtlige 520.000 ansatte på rådhuse, børnehaver, skoler, i hjemmeplejen og andre kommunale arbejdspladser vil blive kastet ud i konflikt, hvis der ikke kan blive enighed om en lønaftale. Det skriver Politiken.

Traditionelt har fagforbundene varslet nålestiksstrejker mod kommunerne.

Nu lægges strategien om, så en lockout kan presse de faglige ledere til forhandlingerne.

- Ved sidste overenskomstforhandling erfarede vi heldigvis, at regeringen ikke greb ind, selv om konflikten var langvarig. Det var positivt, for det bør være arbejdsmarkedets parter, der klarer at opnå et forhandlingsresultat. Det betyder også, at de lovlige kampskridt som strejke og lockout skal kunne bringes ligeværdigt i anvendelse af parterne, siger Venstre-borgmester og KL-formand Erik Fabrin.

Fagbevægelsen er rystet over udsigten til lockout af hundredtusinder af ansatte.

- En konflikt på en fabrik er noget helt andet end en strejke i en kommune, hvor de ansatte som regel arbejder med mennesker - med børn, ældre, syge og så videre. Det er afgørende for os, at en arbejdskamp er så veltilrettelagt, at mennesker ikke rammes, som produktion rammes, siger Dennis Kristensen, der er formand for FOA.

/ritzau/

Kommunerne lægger overenskomststrategien om og truer nu med at lockoute samtlige kommunalt ansatte, hvis lønforhandlingerne strander i 2011.

Offentliggjort Sidst opdateret