Konservativ: Regeringens liv er ikke truet

Regeringens politiske liv trues ikke, fordi den konservative afhopper Per Ørum Jørgensen har skiftet til Kristendemokraterne, som dermed kommer tilbage i Folketinget for første gang siden valget i 2005.

Det siger De Konservatives politiske ordfører, Henriette Kjær.

- Det er godt for Per Ørum Jørgensen, at han mener, det er KD, han skal være folketingsmedlem for. Man skal føle i sin mave, hvor man har det bedst med at være, siger hun.

Da De Konservative traditionelt samarbejder godt med KD, er den parlamentariske situation ikke blevet mere usikker, mener Henriette Kjær.

- Vi er kede af, at Per Ørum Jørgensen ikke har nedlagt sit mandat, så hans suppleant kunne komme ind. Men vi har altid haft et godt samarbejde med Kristendemokraterne, som, jeg venter, vil fortsætte, siger hun.

Da Liberal Alliance ligesom KD ikke vil vælte VK-regeringen, er regeringens liv ikke i fare, mener Henriette Kjær.

- Jeg regner med et rigtig godt og solidt samarbejde med Per Ørum Jørgensen i fremtiden og også med Liberal Alliance, siger hun.

Den politiske ordfører havde ikke forudset hans afhopning og politiske sideskifte, understreger hun.

- Det kom som en stor overraskelse. Jeg havde ikke forventet det. Jeg har været glad for at have Per Ørum Jørgensen i den konservative folketingsgruppe. Jeg var meget undrende over hans udmeldelse af Det Konservative Folkeparti, siger Henriette Kjær.

/ritzau/

VK-regeringen sidder ikke mere usikkert, fordi Kristendemokraterne er i Folketinget på et K-mandat, siger De Konservatives politiske ordfører, Henriette Kjær

Offentliggjort Sidst opdateret