LA: V må love at afskaffe betalingsringen

Anklagen skyldes, at det tidligere regeringsparti ikke vil udstede en garanti for, at københavnerne slipper af med den omstridte betalingsring, hvis magten svinger tilbage til blå blok.

Liberal Alliances trafikordfører, Leif Mikkelsen, henviser til, at Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, så sent som på partiets landsmøde i november gentog: "Vi skal ikke gøre det dyrere at være dansker".

Leif Mikkelsen undrer sig over, hvordan det budskab hænger sammen med, at Venstre, som også tordnede mod betalingsringen i valgkampen, nu ikke vil garantere at afskaffe ringen.

- Det er paradoksalt, at Venstre, som slår sig op på at være et ansvarligt parti - og som førte kampagne mod betalingsringen i valgkampen - nu legitimerer den. Det er jo tydeligt for enhver, at betalingsringen er en ekstra skat på arbejde, siger Liberal Alliances trafikordfører og fortsætter:

- Ethvert borgerligt parti med respekt for sig selv bør kæmpe imod en betalingsring, der udelukkende har til formål at kradse penge i statskassen på bekostning af ringere vilkår for erhvervslivet og højere skatter for den enkelte hårdtarbejdende dansker.

Senest har De Konservative gjort det til et krav for at støtte - eller deltage i - en eventuel kommende borgerlig regering, at den afskaffer betalingsringen.

I forvejen har Dansk Folkeparti også krævet, at betalingsringen bliver pillet ned igen, uden at den tidligere VK-regerings støtteparti netop har villet gøre det til et ultimativt krav.

Lars Løkke Rasmussen skriver på sin Facebook-side, at det handler om, at betalingsringen slet ikke skal etableres.

- Nu diskuteres det, hvordan og hvornår betalingsringen skal fjernes.. Helt ærlig: Den skal slet ikke etableres!! Det er dét, den politiske kamp handler om nu, siger Venstres formand.

/ritzau/

Liberal Alliance anklager Venstre for at løbe fra løftet om ikke at gøre det dyrere at være dansker.

Offentliggjort Sidst opdateret