Løkke fortryder ikke tronfølgekampagne

Statsministeriets valgfilm op til tronfølgeafstemningen var tænkt som en neutral kampagnefilm.

Filmen er blevet kritiseret, fordi den er skruet sammen, så den fremstår som en regulær ja-kampagne. Men det var ikke hensigten, fastslår statsministeren i et svar til Enhedslistens Per Clausen.

Filmen havde til hensigt, at "borgerne gennem en neutral oplysningskampagne på en nem måde kunne få den nødvendige information om folkeafstemningen", skriver Lars Løkke Rasmussen i et svar på et §20-spørgsmål.

Statsministerens svar kommer på trods af, at talrige eksperter og senest Radio- og tv-nævnet har stemplet filmen som det modsatte af neutral.

Dagbladet Information har tidligere afsløret, at salgsdirektøren for TV2, der viste filmen, efter folkeafstemningen i en mail ønskede Statsministeriet tillykke med resultatet.

"Det var dejligt, at det lykkedes til sidst," skrev salgsdirektøren blandt andet til Statsministeriet.

Lars Løkke Rasmussen giver dog den lille indrømmelse i svaret til Per Clausen, at Statsministeriet fremover vil være opmærksom på Radio- og tv-nævnets afgørelse.

Hermed er sagen dog ikke slut. Per Clausen har kaldt Lars Løkke Rasmussen i samråd, hvor statsministeren skal svare på yderligere spørgsmål.

/ritzau/

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fastholder, at tronfølgekampagnen havde til hensigt at være en "neutral oplysningskampagne".

Offentliggjort Sidst opdateret