Løkke gav job til V-borgmesters favorit

Statsminister Lars Løkke Rasmussen så som sundhedsminister i 2006 - modsat normal praksis - bort fra Lægemiddelstyrelsens kandidat til en apotekerbevilling.

I stedet valgte han den kandidat, som daværende Venstre-borgmester i Lemvig, Jørgen Nørby, helst så som byens nye apoteker. Det skriver B.T. søndag.

Nørby sendte to breve til Løkke, hvor han bad sin partifælle om at tildele bevillingen til en lokal - en opfordring som Løkke altså valgte at følge.

Professor i offentlig forvaltning Tim Knudsen fra Københavns Universitet har vurderet sagen:

- Lars Løkke Rasmussen ser ud til at have plejet lokale forbindelser og sine politiske interesser i denne sag. Hvis det er tilfældet, så er der mange fortilfælde for den slags blandt ministre, og han har ikke handlet ulovligt.

- Men enhver har jo lov at mene, at det ikke er kønt, og at det i stedet burde være en rent faglig og saglig afgørelse, siger han til B.T.

Kontorchef i Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Dorthe Søndergaard oplyser, at ministeriet kun meget sjældent vælger en anden end Lægemiddelstyrelsens topkandidat.

- Ud over sagen fra Lemvig er det sket tre gange i 80'erne og en enkelt gang i 90'erne, at ministeren har ændret den indstilling, Lægemiddelstyrelsen er kommet med, siger hun.

Den nu forhenværende borgmester Jørgen Nørby erkender, at det kan se ud som en vennetjeneste og han fortryder, at han sendte en takkemail til Løkke.

Lars Løkke Rasmussen afviser kritikken med, at den lokale kandidat, som var nummer to på Lægemiddelstyrelsens liste over kandidater, var kvalificeret til stillingen, og at reglerne siger, at det er op til ministeriet at udnævne apotekere.

/ritzau/

Lars Løkke Rasmussen gav i 2006 apotekerbevilling til en lokal kandidat på opfordring fra Venstre-borgmester.

Offentliggjort Sidst opdateret