Løkke nægter at svare om overbetaling

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) nægter nu at tage imod spørgsmål om sagen om overbetaling af privathospitaler i Folketinget.

I et brev til Folketingets formand, Thor Pedersen (V), som Ritzau har set, skriver Lars Løkke Rasmussen, at han ikke har i sinde at besvare to spørgsmål, som den socialdemokratiske finansordfører, Morten Bødskov, har indsendt til onsdagens spørgetid.

Bødskov kalder det for en "ekstrem magtarrogance", at Lars Løkke Rasmussen ikke vil svare Folketinget på spørgsmål om sagen.

Bødskov ønsker blandt andet en forklaring på, hvorfor Løkke har afvist at deltage i et samråd om sagen i Finansudvalget, men det kommer altså ikke til at ske.

"Jeg skal i den anledning meddele, at jeg, jf. Forretningsorden for Folketinget §20, stk. 4, ikke finder anledning til at besvare de stillede spørgsmål.", skriver statsministeren.

Ifølge Morten Bødskov er der stadig spørgsmål, der ikke er besvaret. For rigsrevisor Henrik Otbo har senest kritiseret, at han ikke fik udleveret en rapport, som Sundhedsministeriet havde lavet om takster til private sygehuse, da han undersøgte betalingen.

- Vi har behov for at få at vide af statsministeren, hvem der traf beslutningen om, at Rigsrevisionen ikke skulle have det her dokument.

- Det er udtryk for en ekstrem magtarrogance over for Folketinget, at statsministeren ikke vil møde op og forklare Folketinget, hvorfor han ikke vil diskutere Rigsrevisionens nye og virkelige alvorlige kritik af regeringen med Folketingets Finansudvalg, siger Morten Bødskov.

Han mener, at Lars Løkke Rasmussen forsøger at undgå af få rullet sin egen rolle ud.

- Det understreger for os, at Løkke gør alt, hvad han kan. for at dække over sandheden, og gør alt, hvad han kan, for at skjule sig eget store engagement i overbetalingen af privathospitaler, siger socialdemokraten.

/ritzau/

Statsministeren nægter at svare på spørgsmål om overbetaling af privathospitaler i Folketingets spørgetime.

Offentliggjort Sidst opdateret